memperkasa diri/ceo goblog – the mighty raincoat

Saya sering mempersoal, kenapa penunggang motosikal sanggup menggadai nyawa berhenti dibawah jambatan sewaktu hujan.

Saya sering  mempersoal kenapa orang kampong lebih suka membeli selimut dimusim tengkujuh dari membeli sepasang baju hujan.

Saya tanya, siapa diantara pembaca dan pelawat yang mempunyai “raincoat”. Saya mempunyai dua pasang baju hujan, sepasang disimpan dikereta dan sepasang disimpan di rumah.

Hari Sabtu yang lepas, saya melawat Zoo Negara. Didalam bag galas, saya isi dua botol air mineral dan sepasang baju hujan. Nyata jangkaan saya betul. Hujan turun, dan saya hanya saya, daripada ratusan pelawat yang memakai baju hujan. Maka bertebaranlah pengunjung yang lain sementara saya memperaga baju hujan di kalangan monyet-monyet didalam hujan.

Semasa Johor dilanda hujan lebat saya berada di Batu Pahat. Hujan tanpa henti lebih 48 jam. Memang selesa menarik selimut. Namun saya mengenakan baju hujan dan terus ke kebun. Alangkah nyaman nya suasana kampong didalam hujan. Alangkah selesanya bekerja didalam hujan. Nyata saya segelintir pekerja yang menghasilakan sesuatau diwaktu hujan. Bagaimanapun, sebelum saudara ikut apa yang saya lakukan berhati-hati dengan bahaya sambaran petir.

Saya berpendapat, jika budaya bajuhujan dihayati masyarakat timor, mereka akan dapat menandingi negara maju Eropah. Pada mereka, salji atau hujan tidak menghalang mereka memburu, bekerja, menghasilkan sesuatu walhal keadaan cuaca lebih buruk dan mencabar.

Begitulah peranan ‘the mighty raincoat” didalam  menentukan perbezaan maju mundur sebuah negara.

Sepasang bajuhujan yang baik boleh dibeli dengan harga kurang dari RM 30. Pesanlah dari saya.

3 Responses to memperkasa diri/ceo goblog – the mighty raincoat

  1. pezze says:

    At the risk of being branded as “nostalgic”, I believe that we Malays (as in the people of the Malay Archipelago – Nusantara), should at the past.

    Why, we came up with the pepatah “sediakan payung sebelum hujan”. Thus, it shows that we are aware that the rain is always here and it’s going to stay. And we have told ourselves to be prepared for the rain. Being prepared doesn’t mean that we should be prepared to stop what we are doing should rain comes. Being prepared means that we should be ready to continue work or what we are doing should rain comes.

    Interestingly also I have noted, that we Malaysians are afraid of rain. Parents even tell their children “jangan kena hujan, nanti demam”. What a load of bollocks I’d say!! My siblings and I have been thought to play in the rain since we are kids and we are fine with rain. My son was exposed to playing in the rain since before he could even crawl. Man, he thrives in the rain. I even managed to debunk my ex-wife believe that “kena hujan demam”. Sadly also, I have a friend who catches the cold should she catch a little spray from the rain. Bollocks isn’t it.

    It’s all in the mind.

    Thus, people, if you are not prepared to change your mindset, you are doomed because, hey, we are in Malaysia. It rains all the time. Start by ordering the raincoats from Mr. Inspigoblog. Hahahahahahahahahahaha!!

    Rain drops keep falling on my head….aaahhhh…..BLISS!!

  2. pezze says:

    “should look at the past”….

  3. inspigoblog says:

    read my post, malaysia tropical asia. the rain is here to stay. i love it when it rains. we need to build houses on stilts, have a boat, love the rivers, be amphibious, exploit the monsoons, be at peace with the environment we are in……….have a raincoat.

    I am going to link you under the mPAC membership and as agent to the sales of raimcoats.

Leave a Reply

