Cerita Semaian Eng dan Ah Guan

Minggu lepas saya beli pokok bunga di semaian Eng anak Kerk. Saya tak begitu ingat Kerk. Kerk itulah yang punya kereta morris minor , taukeh lori, jelas Ho.  Saya ingat-ingat lupa, samar-samar. Yang saya ingat rumahnya bersebelahan kedai Anem tukang gunting, semasa upah gunting kanak-kanak hanya 20 sen. Terasa kunonya saya, produk satu zaman yang asing.

Si Eng sudah berpisah dengan bininya, cucu angkat Topong, mengikut situkang cerita. Dulu semaiannya sangat maju. Sekarang sudah ramai saingan. Tanahnya hendak dijual untuk menampong perniagaan dan teman wanita baru. Dia  dah tidak tinggal dengan isterinya, sudah tidak balik rumah, gossip Ah Ho. Rupanya, yang melayan saya, kerani di semain, anak si Eng.

Semaian kelapa sawit, si Ah Guan, adik ah Beng, pula dah nak hampir kering kontang. Dia tak berani balik kampong. Habis sudah kebun orang kampong yang telah di tebang nya, tapi janji untuk tanam semula dengan kelapa sawit tidak dikotakannya. Kesian orang kampong yang tertipu. Kasihan juga dengan Ah beng, jiran ratusan tahun,  orang kampong cari adik nya.  Tapi apa boleh buat, semuanya janji mulut! tambah Ah Ho.

Leave a Reply

