An Nissa 4:59 Konsep TAAT

Ayat 4:59 perlu dilihat dari 4:58 hingga 4:70. Ayatayat ini menunjukan FUNGSI kehakiman dan Pengadilan didalam organisasi, keluarga atau negeri. Ayat menunjukan peranan Rasul sebagai Ulul Amri dan HAKIM bagaimana HUKUM ALLAH dijadikan asas hukum negeri

Didalam usaha memahami ALQURAN adalah lebih baik jangan dibaca yang ditambah didalam kurungan dan cuba rujuk pelbagai TERJEMAHAN.

Cuba lijat 4:59 tanpa kurungan

Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri”  dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu ada  perbalahan/peleraian/nazaq dalam apapun perkara, maka hendaklah kamu rujuk kepada Allah  dan  RasulNya – jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah terbaik, dan lebih elok untk diterima pengadilannya.
(An-Nisaa’ 4:59) | | English Translation
O ye who believe! Obey Allah, and obey the Messenger, and those charged with authority among you. If ye have disputes in anything among yourselves, refer it to Allah and His Messenger, if ye do believe in Allah and the Last Day: That is best, and most suitable for final determination.

Sila rujuk 4:64. Perhatikan ungkapan DENGAN IZIN ALLAH dalam ayat tersebut. RASUL perlu ditaati hanya dengan IZIN ALLAH. Jadi sekiranya perkara yag di balahkan itu bertentangan dengan 45:6 sengsara lah manusia “Ini adalah ayat-ayat Allah yang telah dibacakan kepada kamu mengandungi/dalam kebenaran. Olih itu HADIS mana lagi kah selepas ALLAH dan ayat-ayat nya yang mereka percaya?”

Dan Kami tidak mengutus seseorang Rasul pun melainkan supaya ia ditaati dengan izin Allah. Dan kalaulah mereka ketika menganiaya diri mereka sendiri datang kepadamu lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulullah juga memohon ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.
(An-Nisaa’ 4:64) | | English Translation
We sent not an apostle, but to be obeyed, in accordance with the will of Allah. If they had only, when they were unjust to themselves, come unto thee and asked Allah.s forgiveness, and the Messenger had asked forgiveness for them, they would have found Allah indeed Oft-returning, Most Merciful.

Ayat 4:65 menguatkan peranan manusia/ulul amri/rasul yang diberi kuasa

Maka demi Tuhanmu! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya.

(An-Nisaa’ 4:65) | | English Translation
But no, by the Lord, they can have no  Faith, until they make thee judge in all disputes between them, and find in their souls no resistance against Thy decisions, but accept them with the fullest conviction.

NOTA

1) Kata akar Perbalahan ialah nun za ain, nazaq atau peleraian seperti peleraian roh dari jasad. Ini bermakna perbezaan yang boleh menyebabkan peleraian atau perpecahan. Perbalahan hadis nabi mana nak ikut untuk perkara-perkara remeh   adalah merugikan malahan jika dirujuk 45:6 konsep mencipta hadis mensangsarakan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: