How Detailed and Complete is the Quran

Muslims do  a cleansing  ritual before conducting their Contact Prayers or Solat. It is called WUDHU or ablution. It is the cleaning of face hands, heads and feet. I find it amazing that it is described in detail in the Quran for such a simple ritual as in 5:6 appended below

“O you who have believed, when you rise to SOLAT, wash your faces and your forearm to the elbows and wipe over your heads and wash your feet to the ankles. And if you are in a state of janabah, then purify yourselves. But if you are ill or on a journey or one of you comes from the place of relieving himself or you have contacted women and do not find water, then seek clean earth and wipe over your faces and hands with it. Allah does not intend to make difficulty for you, but He intends to purify you and complete His favor upon you that you may be grateful”

Malay
Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan SOLAT, maka : basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali; dan jika kamu junub maka sucikanlah diri kamu; dan jika kamu sakit , atau dalam pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air, maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah – debu yang bersih, iaitu: sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah – debu itu. Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan, tetapi Ia berkehendak mensucikan kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur.

Have you ever wondered how amazingly detailed the verses on wudhu is?


“This day have I perfected your religion for you, completed My favor upon you, and have chosen for you Islam as your religion. (5:3)”

If we take the Quran as it is, as a complete revelation and as detailed as God wants it to be why do need to fabricate further do’s and don’ts?

This is further strengthened by the following verse that says the QURAN clarifies all things in 16:89


“And We have sent down to you the Book as CLARIFICATION for all things and as guidance and mercy and good tidings for the Muslims.”

Malay
dan Kami turunkan kepadamu Al-Quran PENJELASAN setiap perkara dan petunjuk, serta rahmat dan limpah kurnianya bagi orang-orang Muslim.

Have you ever used your AQAL about that? Are you short of answers by relying solely on the Quran? You are indeed the handicapped NOT God and NOT the Quran

5 Responses to How Detailed and Complete is the Quran

  1. Ipoh says:

    Cuba amati “wisdom atau hikmah” dalam perkataan “basuh” dan “sapu”. Basuh kepada muka,tangan dan kaki manakala sapu kepada kepala. Ini cuma bolih diappreciate oleh mereka yang tinggal di negara bercuaca sejuk.

  2. Kamal says:

    setuju dgn Ipoh.mmg benar ayat2 Allah swt .. tiada keraguan padanya. namun bgaimana dgn mrk yg beriklim sejuk? nak bsuh bgaimana? @ ketiadaan air dan debu yg bersih?mohon pencerahan ustaz?TQ.

  3. inspigoblog says:

    kamik bukan ustaz. kamik hanya tau guna aqal dan sebab menyebab. guna lojik, sains dan teknologi.

    suhu paling sejuk air adalah menghampiri 0 darjah celsius. Di suhu 0 darjah, air menjadi beku. Dikebanyakan rumah punya bekalan pemanas air, atau air dipanaskan untuk mandi dan wudhu. Kalaupun tak mahu dipanaskan air , atau tiada pemanas, air sejuk bila terkena badan akan meningkat suhu kerana pemindahan haba dari badan melebihi paras asalnya ( antara suhu asal dan 38 darjah celcius) . Tidaklah ia menyiksa. Belum lagi ada yang mati ambil wudhu dengan air sejuk. jarang juga didengar orang mati kebuluran tak masak makanan dimusim sejuk. kalau tau beristinja lepas buat kerja harian dan tak menyiksa, tak de hal guna air sejuk untuk wudhu. kalau nak selesa panaskan.

    kalau berupaya panaskan bilik elak mati kesejukan maknnya berupayalah nak masak air dan masak nasi. Manusia punya AQAL dan usaha, gunakanlah

  4. Ipoh says:

    Nak cerita sikit pasai negara sejuk ni… pasai nikmat tak tinggal dinegara sejuk.

    Dulu masa aku kecil, sering aku dengar ungkapan “orang putih tak mandi”
    Wah macam mana depa tau… orang putih bau busuk kot… tapi tengok depa baguih aje terjun kolam, laut, sungai pakai bikini…. tapi masih orang putih tak mandi…
    Last-last aku merantau kat negara orang putih.
    Punya la sejuk, nak basuh berak pun pikir dua tiga kali, lama-lama pakai kertas aje
    Mahal pulak tu kalau nak ON boiler, gaji student mana cukup
    So aku pun terpaksa kurang mandi dan lama-lama pun jarang sangat mandi

    Sekarang baru aku tau, macam mana Melayu tu tau yang mat saleh tu geng tak mandi…. sebab dia sendiri tak mandi masa di sana…

    Kalau sejuk sangat, basah kain dalam secawan air panas dan lap bahagian muka tangan rambut kaki.
    [23:118] Say, “My Lord, shower us with forgiveness and mercy. Of all the merciful ones, You are the Most Merciful.”
    Kalau you tak boleh appreciate juga makna Most Merciful…..

    5:6 …..GOD does not wish to make the religion difficult for you; He wishes to cleanse you and to perfect His blessing upon you, that you may be appreciative.

  5. inspigoblog says:

    Sdr Ipoh, Pagi semalam saya baca surahWakiah surah 56

    surah 77/78/79 menyatakan ia tak bolih disentuh melainkan dalam keadaan bersih.Adakah ini bermakna dalam keadaan wudhu? Perkataan nya ialah MUTAHORAH. Saya berpendapat cukup dalam keadaan bersih fizikal dan bersih hati untuk mempelajarinya bukan dalam keadaan wudhu’

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: