Tidak kah pernah terfikir – Pemahaman takrifan siapa Bani Israel dan Yahudi itu salah?

Apakah  perbezaan antara Bani Israel, Warga Israel Dan Yahudi? (Israelites, citizens of Israel and Jews). Ramai yang ambil pukal bahawa Israel, yang Yahudi itu dilaknati Allah dan musuh Islam.  Adakah ini betul?

Satu soalan yang mudah tetapi ramai yang terkeliru dan yang terpesong. Sebelum diperincikan satu persatu perbezaan diantara istilah  diwadah  yang lain, saya membincangkan  disini proses pemesongan dan kesan yang besar kepada penghayatan dan kefahaman ajaran ALLAH.

Walaupun dari segi akidah kejahilan sebegitu mungkin tidak menyesatkan, ia menghadkan kebebasan pemikiran dan peluang menikmati keindahan Islam sejagat dan keindahan pehubungan antara manusia. Bukan itu sahaja kita menjadi sebahagian dari masaalah bukan membantu untuk selesaikan masaalah.

Perkara yang sebaliknya  sering dipersoal: tak tahukah mereka perbezaan diantara Teroris/Pengganas, Islam, Arab, warga Saudi  atau Afghan atau muslim? Sering didebat dan dirintih, malahan ramai yang tak bersalah menjadi mangsa.

Tidakah pernah terfikir, apakah kita tidak lakukan perkara yang sama sehingga khatib dimimbar pun berkhutbah Yahudi wajib diperangi, mengeluarkan hadis darah Yahudi itu halal tanpa membezakan siapa itu Yahudi, siapa itu Israel siapa itu Bani Israel. Kepada yang baru berjinak kepada Islam dah tentu keluar dengan kepercayaan Islam itu RASIS anti Yahudi, Anti semetik.

Tidakkah kita terfikir yang mungkin kita jadi mangsa mereka  yang sengaja memesongkan kerana niat buruk, prejudis dan fahaman perkauman/rasis  mdenebal yang diwarisi? Tidakkah kita ingat yang peperangan dan perselisihan diantara Arab Israel telah berlanjutan begitu lama, begitu juga pertelagahan Judeo- kristian-Islam yang menjangkau ribuan tahun. Tidak kah kita terfikir sedikit sebanyak kita mewarisi prejudis ini tanpa disedari dan tanpa banyak soal?

Adalah wajib kita bebaskan diri dari prejudii Ini dengan berfikir dan menyoal amalan dan kepercayaan yang diwarisi. Sekiranya kita gagal, kita hanya  bolih menyalahkan diri sendiri.

Langkah pertama yang wajib dilakukan adalah berfikir menguna akal dan merujuk kepada Ibu Kitab iaitu AlQuran.

Seburuk makhluk disisi Allah adalah yang buta dan tuli yang tak guna AQAL (8:22)”

Berhati-hati apabila merujuk kepada Terjemahan Alquran. Walaupun ia dipanggil Terjemahan, kebanyakan yang dipasaran khususnya terjemahan Melayu adalah Tafsiran. Ia menjadi tafsiran kerana diselitkan diantara ayat selalunya didalam kurungan, fahaman sipentafsir. Terjemahan yang lebih tepat adalah “word by word” atau yang literal, atau terjemahan istilah dan perkataan satu persatu.

Kepada umat melayu yang menguasai bahasa Inggeris, risiko salah tafsir berkurangn kerana terdapat puluhan Terjemahan. Dimanamana timbul sangsi, perbandingan dibuat malahan terdapat kemudahan untuk mengkaji hingga ke kata pokok dengan mudah.

Didalam Tafsiran beginilah Terjemahan yang salah dibuat, walau tidak sengaja diselitkan prejudis dan fahaman yang diwarisi penterjemah. Kita ambil contoh ayat berikut

An-Nisa (4:53) Patutkah ada bagi mereka (Kaum Yahudi itu) sesuatu bahagian dari kekuasaan memerintah? (Tidak, bahkan kalau ada) maka sudah tentu mereka tidak akan memberikan sedikitpun kebaikan kepada manusia.

Bagaimanapun bila kita rujuk didalam ayat asal, kita tidak berjumpa pun perkataan  YAHUDI didalamnya.

مْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِّنَ الْمُلْكِ فَإِذًا لَّا يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيرًا

Am lahum naseebun mina almulki fa-ithan la yu/toona alnnasa naqeeran

dimana perkataan Yahudi? sah tiada namun diselitnya Yahudi

Bukankah ini satu penafsiran yang salah? Didalam konteks ayat ini dari ayat 4:50 hingga 4:54 tiada pun disebut istoilah yahudi. Kumpulan yang dirujuk adalah  orang yang mencipta dusta keatas Allah, sebagai contoh kaum atau kumpulan manusia yang telah menerima kitab yang mempercayai tahyul dan menyembah makhluk lain, memilih sebahagian dan tak mengendahkan yang lain.

Bukan kah dengan mentafsir sedemikian kita telah membidaah quran Allah? Bukan kah ayat ini bolih merujuk kepada sipembaca, KITA?
Bandingkan pula  dengan terjemahan bahasa Inggeris untuk ayat yang sama “Or have they a share of dominion? Then , they would not give the people the speck on a date seed”

Adakah  mereka telah diberi  kongsi kuasa alam?  Jika diberi tidak akan mereka beri kepada manusia lain  walau selaput dibiji kurma

Jauh sekali beza terjemahannya dari dua punca berlainan.

Cara terbaik yang bolih kita lakukan khususnya yang baru berjinak memahami AlQuran adalah dengan tidak membaca apa yang terkandung didalam kurungan supaya kurang risiko salah erti. Juga usaha untuk merujuk kepada Terjemahan lain untuk mengelak salah terjemahan.

Kepada Allah juga kita pohon Hidayah dan dia jugalah yang dapat lindungi kita  dari syaitan yang direjam.

6 Responses to Tidak kah pernah terfikir – Pemahaman takrifan siapa Bani Israel dan Yahudi itu salah?

  1. Ipoh says:

    Mungkin pentejemah di pengaruhi dengan penggunaan perkataan “Jewish” di ayat 4:46 dan “Sabbath” di ayat 4:47 dan terus membuat andaian bahawa seluruh context di bawah adalah teguran untuk kaum Yahudi sahaja.
    Sayangnya dia (ter)miss “O you who received the scripture…” yang dalam contaxt ini juga meliputi penerima kitab Torah, Injil dan Quran.
    Alang-alang baik translate aje setiap THEY dalam ayat 4:50 sampai 4:53 kepada Yahudi.
    Baru confirm rasis namanya.

    [4:44] Have you noted those who received a portion of the scripture, and how they choose to stray, and wish that you stray from the path?
    [4:45] GOD knows best who your enemies are. GOD is the only Lord and Master. GOD is the only Supporter.
    [4:46] Among those who are Jewish, some distort the words beyond the truth, and they say, “We hear, but we disobey,” and “Your words are falling on deaf ears,” and “Raa’ena* (be our shepherd),” as they twist their tongues to mock the religion. Had they said, “We hear, and we obey,” and “We hear you,” and “Unzurna (watch over us),” it would have been better for them, and more righteous. Instead, they have incurred condemnation from GOD due to their disbelief. Consequently, the majority of them cannot believe.
    [4:47] O you who received the scripture, you shall believe in what we reveal herein, confirming what you have, before we banish certain faces to exile, or condemn them as we condemned those who desecrated the Sabbath. GOD’s command is done.
    [4:48] GOD does not forgive idolatry,* but He forgives lesser offenses for whomever He wills. Anyone who sets up idols beside GOD, has forged a horrendous offense.
    [4:49] Have you noted those who exalt themselves? Instead, GOD is the One who exalts whomever He wills, without the least injustice.
    [4:50] Note how they fabricate lies about GOD; what a gross offense this is!
    [4:51] Have you noted those who received a portion of the scripture, and how they believe in idolatry and false doctrine, then say, “The disbelievers are better guided than the believers”?!
    [4:52] It is they who incurred GOD’s condemnation, and whomever GOD condemns, you will not find any helper for him.
    [4:53] Do they own a share of the sovereignty? If they did, they would not give the people as much as a grain.

  2. inspigoblog says:

    Benar yg sdr IPOH katakan, ada disebut YAHUDI di ayat 4:46 dan juga pengamal Sabbath 4:47. Namun di 4:47 juga dinyatakan Wahai Penerima Kitab yang bermaksud setiap penerima kitab ( pengikut musa, isa dan Muhammad) juga tertakluk kepada kemungkinan engkar , sombong dan mendustakan Allah.

    jika kita tumpukan kepada fahaman, nilai dan perangai buruk yang wajib dielakan, dan tidak kepada contoh kumpulan manusia yang diberikan kita akan dapat mensolihkan/memperbaiki diri.

    Jika kita ambil pendekatan sedemikian, kita juga dapat iktibar kita tidak maksum atau elitist. Kalau tidak kita ingat perangai buruk tu khusus untuk Yahudi sahaja.

    setelah kita dalami kajian tentang YAHUDI dalam wadah berikutnya, Insyallah kita akan dapat pencerhan yang lebih.

    WIP – work in Progress, learning in Progress

  3. gold price says:

    baca saja Lukas 1 nggak perlu tafseer, macam quran saja.Lukas 1:20 Zakariya mulai bisu, setelah di kasih tahu kalau istrinya yg tua bakal HAMILLukas 1:24 Kandungan istri Zakariya 5 bulanLukas 1:57 istri Zakariya melahirkan YahyaZakariya mulai bicara !!!Lukas 1:62 Lalu mereka memberi isyarat kepada bapanya (Zakariya) untuk bertanya nama apa yang hendak diberikannya kepada anaknya itu. Lukas 1:63 Ia meminta batu tulis, lalu menuliskan kata-kata ini: “Namanya adalah Yohanes.” Dan merekapun heran semuanya. Lukas 1:64 Dan seketika itu juga terbukalah mulutnya dan terlepaslah lidahnya, lalu ia berkata-kata dan memuji Allah. (Zakariya mulai ngomong, Tong).

    • Ipoh says:

      Saudara Gold Price,
      Ini dah jauh simpang dari topic “siapa-bani-israel-dan-yahudi-itu”.
      Sebaliknya ini macam nak discuss kisah kelahiran Isa dan John.
      Walaubagaimanapun terima kasih kerana selama ini saya tak tahu yang kisah ini ujud dalam kitab Injil.

      Untuk semakan pembaca lain, boleh rujuk http://www.bit.net.id/SABDA-Web/Luk/T_Luk1.htm
      jika nak semak isi kitab yang dicatatkan oleh Saudara Gold Price.

      Jangan terkejut, bahawa ramai diantara orang ISLAM sendiri yang tak tahu bahawa naratif ini ada dikisahkan dalam Quran.
      Surah 19, Surah Maryam
      Mari lihat dan baca kisah diatas versi Quran di
      http://submission.org/QI#19
      dan
      http://submission.org/QI#19%3A25-49

      Juga (
      http://submission.org/QI#3%3A33-60

      Secara imbas, ramai yang tersalah anggap bahawa kedua versi diatas adalah sama, tapi kalau kita hayati kedua petikan dengan teliti kita akan dapat bezakan naratif yang sangat ketara perbezaannya.

      Mari kita kupas versi Quran.
      Apa intipatinya yang sebenar dan apakah messagenya.
      Kenapa Tuhan perlu wahyukan kisah ini.
      Kenapa perlu episode Zakaria/John sejurus sebelum episode Maryam/Isa?

      Adakah ini sebagai persediaan kepada masyarakat kuno masa itu bilamana mereka nanti akan berdepan dengan keajaiban “Virgin Mary”.
      Masyarakat yang ketika itu memang terkenal dengan hukuman REJAM kepada sesiapa yang disyaki berzina tanpa pembelaan.

      Adakah keajaiban kelahiran John – ibu mandul/bapa tersangat tua
      sebagai precedent untuk keajaiban Isa di lahirkan oleh seorang dara (Virgin Mary)

      Adakah membisunya Zakaria itu sebagai “precedent” untuk Maryam membisu sambil menunding jari “tanyalah bayi ini”19:26-29.
      Kalau tak, apa pulak significant nya kisah Zakaria membisu ini?

  4. Idebenone says:

    Yahudi adalah istilah yang merujuk kepada sebuah agama atau suku bangsa . Sebagai agama, istilah ini merujuk kepada umat yang beragama Yahudi.

  5. Piracetam says:

    Penaklukan kerajaan Persia oleh Aleksander Agung tidak membawa perubahan konstitusional baik alas Samaria maupun Yehuda. Kedua propinsi ini sekarang di urus oleh gubernur Yunani-Makedonia, pengganti gubernur-gubernur Persia dahulu. Upeti sekarang dibayar kepada raja baru yg mengganti raja lama. Diaspora Yahudi, yg memencar di seluruh wilayah kerajaan Persia — Haman tidak melebih-lebihkan bila menggambarkannya kepada Xerxes sebagai ‘tercerai-berai dan terasing di antara bangsa-bangsa di dalam seluruh daerah kerajaan tuanku’ ( Est 3:8 ) — sekarang mendapat tempat-tempat baru untuk didiami, teristimewa kota Aleksandria dan Kirene. Pengaruh Yunani tidak dapat dielakkan, mulai mempengaruhi keberadaan mereka. Pengaruh ini dalam beberapa segi adalah baik; misalnya situasi di antara orang Yahudi berbahasa Yunani di Aleksandria, mengharuskan penterjemahan Pentateukh dan Kitab-kitab PL lainnya ke bh Yunani pada abad 3 dan 2 sM, dengan demikian membuka pengetahuan akan Allah Israel kepada dunia non-Yahudi (*NASKAH DAN TERJEMAHAN). Sebaliknya, ada kecenderungan untuk meniru kebudayaan Yunani yg terjalin ketat dengan kekafiran, yg tentu akan mengaburkan perbedaan khas ‘bangsa khusus’ pilihan Yahweh itu dari bangsa-bangsa sekitar mereka. Sejauh mana suatu keluarga Yahudi terkemuka dapat menyesuaikan diri kepada aspek-aspek budaya hidup Yunani yg buruk, dilukiskan dalam cerita Yosefus mengenai keuntungan-keuntungan keluarga Tobias, yg memperkaya diri sebagai pemungut-pemungut cukai, mulanya di bawah pemerintahan raja-raja Ptolemeus dan kemudian di bawah raja-raja Seleukus.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: